Kolejna grupa realizująca projekt „Wiedza, kompetencje, umiejętności” we współpracy z EProjet Consult  składała się z nauczycielek  języków obcych, matematyki, języka polskiego, wychowania fizycznego i edukacji wczesnoszkolnej.

                             

 

 Już sam pobyt na Sycylii jest dla uczestników ogromną szansą. Eksploracja każdej z grup w Barcellona Pozzo di Gotto opiera się na realizacji wyznaczonych  celów.  Dodatkowym atutem każdego z wyjazdów jest możliwość podniesienia kompetencji językowych, nawiązania kontaktów międzynarodowych, zasmakowania lokalnej kuchni oraz poznania historii i tradycji miasta. 

                                 

Pierwszy dzień pobytu rozpoczyna się w biurze naszego partnera, gdzie przedstawiciel - pan Kamil - zapoznaje uczestników  ze szczegółowym  programem i założeniami projektu.  Po przywitalnej granicie (tradycyjny sycylijski mrożony deser ) każda z grup udaje się do szkoły na spotkanie z dyrektorem, który przedstawia  strukturę organizacji szkolnictwa na Sycylii oraz oprowadza  uczestników  po placówce. Następnie nauczyciele udają się na obserwacje różnych klas i zajęć.  Kadra pedagogiczna z życzliwością przyjmowała wszystkich na swoich zajęciach, cierpliwie i wyczerpująco odpowiadała na nasze pytania.

                                     

 

Grupa trzecia podjęła  próbę porozumiewania się w języku włoskim zarówno z nauczycielami, jak i uczniami. Kolejne dni dostarczały  wielu refleksji.  Poza  szkołą podstawową  nauczyciele mieli możliwość obserwowania lekcji w szkole średniej pierwszego stopnia. Nauczycielki zostały zaproszone na lekcje języka angielskiego, języka włoskiego, geografii i wychowania fizycznego. Dostały szansę obserwacji metod pracy ze starszymi uczniami, zostały zapoznane z podstawą  programową oraz podręcznikami. Przestudiowały sposób  prowadzenia dokumentacji. Szkoła posiada  bardzo rozbudowany system administracji, która wspiera pracę nauczycieli. Uczniowie posiadają planery, które służą wymianie informacji: nauczyciel- rodzic - uczeń. Lekcje odbywają się w blokach tematycznych. Przerwy śródlekcyjne uczniowie spędzają w klasach.  Nauczyciele nie pełnią dyżurów na korytarzach, o bezpieczeństwo dbają wyznaczeni pracownicy szkoły.

                                      

 

Pani Beata Pędzierska nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej ma następujące spostrzeżenia:

 

Przyglądając się planowi zajęć uczniów, zauważyłam bloki tematyczne składające się z kilku lekcji tego samego przedmiotu.  Taki system funkcjonuje u uczniów klas 1-5. Jest to dość ciekawe rozwiązanie, zwłaszcza u młodszych dzieci, które dopiero rozpoczynają przygodę ze szkołą. Tego typu system, np. jednego dnia blok składający się z matematyki, a drugiego z języka włoskiego, powoduje mniejszą dezorganizację pracy. Uczniowie dużo lepiej funkcjonują na zajęciach, ponieważ nie muszą się rozpraszać ciągłą zmianą książek i zeszytów. Zdecydowanie ułatwia to pracę nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, może swobodnie dysponować czasem i nie musi przerywać tematu z powodu dzwonka kończącego lekcję.

Korzystając z obserwacji zajęć prowadzonych w sycylijskiej szkole systemem blokowym i bez przerw śródlekcyjnych, spróbuję również w swojej pracy skorzystać z tej metody. Prowadzenie tego samego przedmiotu przez dwie lub trzy godziny lekcyjne dziennie wydaje się ciekawe. Mam nadzieję, że taka forma pracy pozwoli mi efektywniej wykorzystać czas na zajęciach w klasach młodszych”.

 

Pani Nina Siedlecka nauczyciel matematyki:

 

Obserwacje zajęć  dostarczyły mi wielu cennych informacji na temat edukacji w szkole włoskiej, metod i form pracy oraz organizacji szkoły. W klasach bardzo podobały mi się pojedyncze stanowiska pracy każdego ucznia, co umożliwiało, w zależności od przedmiotu, zmianę aranżacji sali dostosowaną do potrzeb każdego dziecka.  

Uczestnicząc w zajęciach matematyki, obejrzałam praktyczne wykorzystanie nowoczesnych środków dydaktycznych. Uczniowie  w trakcie rozwiązywania zadań zadawali pytania, ale nie otrzymywali wyników. Nauczyciel starał się ich naprowadzić na rozwiązanie, zadając pytania pomocnicze. Uczniowie mieli dużo czasu na rozwiązanie zadań”.

 

Pani Monika Marcinowska- Struczewska nauczyciel języka polskiego:

 

„Obserwując lekcje w ramach projektu, szczególnie zainteresowałam się indywidualizacją pracy na lekcjach. Poza uczniami pracującymi z pedagogami wspomagającymi byli uczniowie  wykonujący inne zadania przydzielone przez nauczyciela. Miało to na celu wyćwiczenie tych części materiału, które sprawiały uczniom trudności.  Zwróciłam również uwagę na to, że uczniowie mają dużo czasu na pracę samodzielną na zajęciach, co pozwala im dokładnie wykonać polecenia i sprawdzić opanowanie materiału, ponieważ nauczyciel weryfikował poprawność wykonanego zadania na bieżąco. Taka możliwość wynikała z systemu blokowego występującego w szkole. 

    Udział w projekcie zachęcił mnie także do nauki języka włoskiego.”   

 

 

Ciekawymi spostrzeżeniami  może się podzielić nauczyciel języka angielskiego pani Anna Trykowska - Czarnecka:

„W czasie mojego pobytu w szkołach włoskich w ramach mobilności kadry miałam możliwość obserwowania lekcji z różnych przedmiotów, ale jako nauczyciela języka angielskiego zainteresowały mnie przede wszystkim modele prowadzenia lekcji mojego przedmiotu, ponieważ mogłam tam odnaleźć wiele odniesień do mojej codziennej pracy. 

Lekcje języka angielskiego prowadzone są w oparciu o nowoczesne podręczniki wydawnictwa Oxford University Press, tego samego, którego podręczników używany w klasach 6-8 w naszej szkole. Oczywiście podręczniki dedykowane są dla włoskich uczniów i to, na co zwróciłam uwagę, to położenie dużego nacisku na rozwijanie kompetencji komunikacyjnych uczniów. Cały materiał gramatyczny wplatany jest w kontekst i ten sposób wydaje się bardzo efektywny dla uczniów w przyswajaniu nowych struktur. Do podręczników przygotowana jest bogata obudowa interaktywna, tak jak ma to miejsce u nas. Zarówno w czasie lekcji we włoskiej szkole, jak i podczas naszych lekcji wykorzystywany jest ekran interaktywny, który urozmaica lekcje i powoduje, że są one bardziej atrakcyjne i tym samym, łatwiejsze do zapamiętania. 

Szczególną uwagę zwróciłam na dużą aktywność uczniów w czasie zajęć. Nawet ci, którzy mieli trudności językowe, starali się aktywnie uczestniczyć w lekcji bez obawy o to, że zostaną negatywnie ocenieni przez kolegów lub nauczyciela. Na podkreślenie zasługuje bardzo dobra atmosfera na zajęciach, co z pewnością sprzyja przyswajaniu nowych treści. 

Bardzo duże znaczenie ma dla mnie również wymiana doświadczeń z włoską nauczycielką języka angielskiego. 

Z pewnością będę chciała bardziej uaktywnić uczniów, bo jest to efektywny sposób na przełamanie bariery językowej, którą w różnym stopniu odczuwają wszyscy przyswajający język obcy.

Wizyta na lekcjach upewniła mnie również w tym, że wiele aspektów mojej pracy daje pozytywne efekty i jest stosowana przez nauczycieli bez względu na kraj, w którym uczą. To, co chciałabym również wprowadzić po obserwacjach lekcji, to więcej pracy własnej uczniów, szczególnie w kontekście braku obowiązkowych prac domowych.

Z pewnością łatwiej wprowadzać wszystkie założenia w grupie uczniów liczącej do 15 osób, tak jak miało to miejsce w odwiedzanych przez nas placówkach”.

 

 Jolanta Koch- nauczyciel wychowania fizycznego:
,,Udział w projekcie "Wiedza, kompetencje i umiejętności" dał mi możliwość spojrzenia na różnice i podobieństwa na inny system edukacji - włoski system edukacji, wzrósł mój poziom kompetencji interkulturowych, językowych. 

Dzięki możliwości obserwacji lekcji w sycylijskich szkołach, a także sposobu ich prowadzenia, doboru metod, form mogę dorzucić coś nowego do mojego warsztatu pracy. Podniosłam swoje kompetencje językowe, co może przełożyć się na większe uatrakcyjnienie moich zajęć zarówno na lekcjach wychowania fizycznego jak i na zajęciach wychowawczych z klasą. 
Nabrałam ochoty na kolejną współpracę z placówkami edukacyjnymi z innych krajów, bo takie praktyki pokazują jak można wymieniać się swoją wiedzą i doświadczeniem z korzyścią dla obu stron.

Uczniowie z orzeczeniami w klasach mają swojego nauczyciela wspomagającego 1:1, a nawet 2:1, tzn. oprócz nauczyciela, który pomaga w pracy w sali lekcyjnej, są uczniowie, którzy mają drugiego nauczyciela wspomagającego rozwój fizyczny.  Jak to powiedziała Pani, pracująca indywidualnie z uczniem na lekcji jest wspomagający od dydaktyki i drugi od rozwoju fizycznego.  I właśnie taką sytuację zaobserwowałam na lekcji wychowania fizycznego. Oprócz głównego nauczyciela przedmiotu, dotarł z jednym uczniem dodatkowy nauczyciel, który indywidualnie prowadził z nim ćwiczenia. Myślę, że taki uczeń, który ma problem na co dzień z koncentracja więcej nawet na tym skorzysta, ma możliwość podniesienia swojej sprawności fizycznej, umiejętności ruchowych i nabycia wiedzy z danego działu czy dyscypliny pod okiem nauczyciela, który jest   skupiony tylko na nim.  Daje to na pewno większe możliwości w pracy z uczniem.

Zawsze podobał mi się język włoski ale styczność z nim bezpośrednia zachęciła mnie do zdobycia nowych umiejętności językowych."

Pani Joanna Pawlik- nauczyciel języka niemieckiego:

„Mając możliwość pobytu we włoskiej szkole, szczególną uwagę zwróciłam na niejednolite metody nauczania, z naciskiem na pracę zespołową. Odniosłam wrażenie, że współpraca i integracja podczas zajęć to kwestie bardzo istotne.  Bardzo spodobały mi się również zróżnicowane techniki motywacyjne, polegające jednocześnie na stawianiu uczniom indywidualnych celów uwzględniających ich możliwości. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami wykonują zadania z pomocą swojego asystenta, co niewątpliwie ułatwia pracę nauczycielowi. Moja uwagę przykuł również fakt dużej aktywności uczniów i interakcja z nauczycielem. Formy dyskusji przybierały ekspresyjny charakter, co sprawiało, że lekcje były bardzo ciekawe. Rozwój umiejętności miękkich takich jak komunikowanie się ze sobą oraz praca w zespole to coś na co zwrócę większą uwagę podczas swoich lekcji.”

Na koniec każdej mobilności uczestnicy wraz z koordynatorem  podsumowują projekt oraz otrzymują certyfikat  potwierdzający ukończenie przedsięwzięcia. Zdobyte doświadczenia i poszerzone kompetencje miękkie pozwolą nauczycielom wzbogacić warsztat pracy.