Relacja z ostatniej już podróży na Sycylię do Barcellona Pozzo di Gottow ramach projektu „Wiedza, kompetencje, umiejętności” we współpracyz EProjectConsult.

Tym razem w mobilności wzięli udział nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, muzyki, języka angielskiego oraz nauczyciele współorganizujący nauczanie. Każdy z uczestników projektu wrócił z eksploracji odmieniony. Takie projekty dają szansę na podniesienie kompetencji zawodowych, językowych, interkulturowych, a także poznanie nowych metod, form i sposobów nauczania. Każdy z uczestników jest inny, każdy ma swoje pasje. Największą wartością projektu jest to, iż poza realizacją ogólnie założonych celów  mieliśmy możliwość i czas na urzeczywistnienie swoich prywatnych. 

 

Pan Maciej Madaliński swoją eksplorację podsumował tak:

„Włochy - stolica opery, kraj o bogatych tradycjach muzycznych, z którego pochodzi tak wielu wspaniałych kompozytorów i muzyków, posiadający jedne z najstarszych teatrów muzycznych. Wobec powyższego, jadąc na Sycylię, nie mogłem doczekać się obserwacji lekcji muzyki, przedmiotu, którego sam uczę. Ciekawość, jak ta tradycja przekłada się na sposób prowadzenia lekcji, jaki jest zakres materiału, jak wygląda zainteresowanie uczniów, towarzyszyła mi w drodze do szkoły na zajęcia muzyczne.

Ku mojemu zaskoczeniu, na lekcje muzyki uczniowie przynoszą swoje małe keyboardy
 i grają na nich podczas zajęć (w codziennej pracy w Polsce stosuję grę na dzwonkach chromatycznych). Utwory grają zarówno z pamięci, jak i z nut, a zadawane przykłady są dość obszerne w porównaniu do tych, które są w polskich podręcznikach. No właśnie - podręcznik. Składa się on z dwóch obszernych książek: pierwsza obejmuje zagadnienia teorii, wiedzy
o muzyce, historii, druga natomiast to zbiór nut wraz z zagadnieniami wykonawczymi.

Podczas lekcji teoretycznych nauczyciel wykorzystywał tablicę multimedialną, która urozmaicała sposób przekazywanych treści. Poza pisaniem nut omawiano na lekcjach style, gatunki, biografie kompozytorów, konkretne dzieła, ilustrując je odpowiednimi przykładami muzycznymi. Widać było, że uczniowie podchodzą z dużym szacunkiem i zainteresowaniem do tego przedmiotu, ale też do nauczyciela, a atmosfera podczas lekcji była bardzo rodzinna.

Zarówno w pracy wychowawcy, jak i nauczyciela spotykam się z uczniami posiadającymi opinie bądź orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. We włoskiej szkole każdy
z tych uczniów ma indywidualnego nauczyciela współorganizującego proces kształcenia, ale co istotne,  ma też ogromne wsparcie kolegów i koleżanek z klasy. Takie inkluzyjne podejście,
w mojej ocenie, ma bardzo korzystny wpływ na społeczeństwo, na rozwój u młodego człowieka empatii, zrozumienia, szacunku i akceptacji  różnic, które są między ludźmi.

Prywatnie udałem się do TeatroMassimo Vittorio Emanuele – teatru operowego w Palermo na Sycylii. Uczestniczyłem w spektaklu muzycznym Elisabetta, Regina d'Inghilterra Gioachino Rossiniego. To dramat muzyczny w dwóch aktach z librettem Giovanniego Schmidta, który powrócił do Palermo po historycznym przedstawieniu sprzed pięćdziesięciu lat.

 

Na podstawie własnych doświadczeń polecam każdemu wziąć udział w takiej mobilności. To fascynujące doświadczenie, które weryfikuje nasz osobisty warsztat pracy, zderza
go z innym systemem i pozwala nam docenić to, jak pracujemy i zastanowić się,
jak możemy pracować”.

 

Pani Katarzyna Zacharewicz- nauczyciel współorganizujący kształcenie:

„Czas spędzony na Sycylii to czas doświadczania nowej pełnej optymizmu i uśmiechu kultury, smaków, podziwiania widoków i wreszcie czas obserwacji pracy koleżanek
i kolegów "po fachu".

W sycylijskiej szkole każdy uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ma przydzielonego nauczyciela wspomagającego (insegnate di sostegno). Niezależnie od tego, ilu uczniów o specjalnych potrzebach jest w klasie, tylu jest dodatkowo pedagogów. To sostengo dostosowuje metody pracy do możliwości ucznia. Jeśli potrzebuje on pracy indywidualnej, pedagog prowadzi takie zajęcia. W szkole jest specjalna sala, do której udają się pedagodzy
z uczniami, aby w komfortowych warunkach móc pracować z dzieckiem. Moją uwagę
w szczególności zwróciły zajęcia wychowania fizycznego i fakt, że uczniowie
z niepełnosprawnościami ruchowymi aktywnie (na miarę swoich możliwości) i ze wsparciem pedagoga wspomagającego uczestniczą w zajęciach.  Iście magicznym miejscem w szkole jest sala integracji sensorycznej. Sala wyposażona jest w najnowocześniejszy sprzęt do stymulacji
i wspierania zmysłów ucznia. Mogliśmy doświadczyć niezwykle kojącej terapii światłem, muzyką czy relaksu na łóżku wodnym".

 

Pani Wioletta Wiśniewska - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej tak podsumowuje swój wyjazd:

„Wyjazd do włoskiej szkoły w ramach projektu ,,Wiedza, kompetencje, umiejętności” był dla mnie niezwykle wartościowym doświadczeniem, które wzbogaciło moje umiejętności i podejście do nauczania. Była to okazja do zanurzenia się w zupełnie nowym środowisku edukacyjnym i kulturowym. Dzięki obserwacjom oraz możliwości prowadzenia niektórych zajęć pod okiem sycylijskich nauczycieli  zyskałam nowe pomysły na zajęcia i metody pracy, które mogę wykorzystać w swojej codziennej pracy. Pobyt w międzynarodowym środowisku pokazał mi, jak radzić sobie z różnorodnością kulturową w klasie, co jest coraz bardziej istotne również  w Polsce. Kontakt z językiem włoskim i codzienne posługiwanie się nim w szkole są dla mnie cenną okazją do rozwoju umiejętności językowych. Zrozumiałam, jak wielką rolę w pracy nauczyciela odgrywa komunikacja. Bariera językowa może być wyzwaniem, ale i motywacją do samorozwoju. To doświadczenie na pewno zostanie ze mną długo i pomoże mi w dalszym rozwoju jako nauczyciela otwartego na nowe pomysły i wyzwania".

 

 

Nauczyciel współorganizujący kształcenie pani Anna Kostrzewa:

 

„Udział w projekcie ,, Wiedza kompetencje umiejętności " był dla mnie cennym doświadczeniem. Dzięki niemu poznałam funkcjonowanie włoskiej szkoły, kulturę Sycylii, a także zainspirował mnie do nauki języka włoskiego.

To co zaskoczyło mnie we włoskiej szkole, to liczebność klas do 18 uczniów, co ułatwia prowadzanie zajęć.

Do każdego dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest jeden nauczyciel wspomagający. To on dostosowuje formy i metody pracy oraz tempo do potrzeb oraz możliwości ucznia. Nauczyciel też wychodzi z uczniem z klasy, by pracować z nim indywidualnie.

Podczas lekcji wychowania fizycznego dzieci z niepełnosprawnością ruchową są włączane do zajęć i uczestniczą w lekcji razem z całą klasą, ćwiczą w miarę swoich możliwości.

Dzieci pomagają sobie wzajemnie, są wobec siebie życzliwe i wspierają się.

Moją uwagę zwróciły kalendarze, które dzieci miały na ławce. Zapisują w nich ważne informacje, dzięki temu uczą się samodzielności, planowani, a także nauki dni oraz miesięcy.

Największe wrażenie zrobiła na mnie sala integracji sensorycznej, która opiera się na stymulacji wielozmysłowej i z której mogą korzystać wszyscy uczniowie".

 

Pani Małgorzata Rospond-Wasilewska- nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej:

„Udział w programie „Wiedza, kompetencje, umiejętności”  pozwolił mi rozwinąć przede wszystkim kompetencje językowe i interkulturowe. Poznałam podstawowe zwroty w języku włoskim, zwiedziłam przepiękne miejsca, a także miałam okazję spróbować sycylijskich przysmaków, w tym wielu z dodatkiem pistacjowej nuty.

Obserwacje lekcji związane z jobshadowingiem doprowadziły mnie do wniosków, że włoski system opiera się głównie na pracy z podręcznikiem, metodach podających i pracy samodzielnej uczniów, podczas gdy w szkole polskiej duży nacisk kładzie się na stosowanie metod aktywizujących, pracy grupowej i wyrażanie ekspresji wśród dzieci.

Moją uwagę przykuły ciekawe  i kolorowe notatki graficzne oraz estetyka prowadzenia zeszytów przez uczniów. Choć były pracą odtwórczą (nauczyciel pisał i rysował je na tablicy), mogą być  doskonałą bazą powtórkową, gdyż ich atrakcyjność zachęca do otwarcia zeszytu i zapoznania się z materiałem z lekcji.

W lekcji wychowania fizycznego urzekł mnie fakt, że dzieci z niepełnosprawnością ruchową, na miarę swoich możliwości, biorą udział w zabawach ruchowych, a podczas  drużynowych gier sportowych wykazują ducha walki i są włączane przez innych uczniów. Nie zauważyłam zwolnień z lekcji. Wszyscy uczniowie brali w niej aktywny udział. 

Ciekawym pomysłem służącym rozwojowi wielu umiejętności wśród uczniów, m.in. umiejętności planowania, korzystania z kalendarza, a co za tym idzie doskonalenia obliczeń kalendarzowych, jest posiadanie przez każde dziecko własnego plannera, w którym zapisywane są terminy i szczegóły związane z zapowiadanymi pracami klasowymi i zadaniami domowymi, których
w odróżnieniu do systemu polskiego jest bardzo dużo.

Udział w projekcie pozwolił dokonać ewaluacji pracy własnej, a niektóre z rozwiązań zainspirowały mnie do wprowadzenia nowych pomysłów w codziennej pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej".

 

Nauczyciel języka angielskiego- pani Joanna Mikitiuk:

„Wizyta w szkołach w miasteczku Barcellona Pozzo di Giotto w ramach mobilności kadry była dla mnie okazją do obserwowania form i metod nauczania dzieci i młodzieży.

Oczywiście szczególnie zainteresowały mnie lekcje języka angielskiego.

Na zajęciach z tego przedmiotu uczniowie korzystają z jednej książki, która stanowi podręcznik i zeszyt ćwiczeń. Nauczyciele kładą duży nacisk na doskonalenie umiejętności komunikowania się. Wszyscy uczniowie angażowani są do aktywnego udziału w lekcji. Atrakcyjność zajęć zwiększa  z pewnością użycie ekranu interaktywnego ( na wszystkich lekcjach).

W swojej pracy na pewno będę chciała postawić na większe aktywowanie uczniów w trakcie lekcji. To z pewnością przełoży się na bardziej efektywne przyswajanie wiedzy i zwiększenie pewności siebie w posługiwaniu się językiem angielskim.

Ponadto pobyt na Sycylii był dla mnie doskonałą okazją do doskonalenia moich umiejętności interpersonalnych, do wzbogacenia wiedzy dotyczącej sycylijskiej kultury i tradycji. Miałam również możliwość posługiwania się w niewielkim stopniu językiem włoskim. Było to bardzo pozytywne doświadczenie".

 

"Wszystko dobre, co się dobrze kończy" – to już ostatnie refleksje nauczycieli realizujących projekt w Barcellona Pozzo di Gotto w „Wiedza, kompetencje, umiejętności” we współpracy z EProjectConsult. Teraz nadszedł czas na uroczyste podsumowanie, a co za tym idzie różne szkolne akcje, bądźcie czujni!