30 listopada 2022

Szkoła podstawowa nr 378

Bezpłatne Warsztaty Psychoedukacyjne dot. komunikacji

Szanowni Państwo,

 

   Zapraszamy Młodzież na bezpłatne Warsztaty Psychoedukacyjne dot. komunikacji

      Warsztaty prowadzi doświadczony psycholog - p. Angelika Sadkowska, a zajęcia będą odbywały się w dwie soboty (3. i 10 grudnia) w godzinach 9:00-13:00.

Miejsce prowadzenia Warsztatów to Poradnia Konwaliowa na warszawskim Żeraniu (ul. Kowalczyka 1 A). Obowiązują zapisy, liczba miejsc jest ograniczona.

  Poniżej program warsztatów"

 

Program warsztatów Komunikacja Obszary tematyczne

  1. Komunikacja i bariery komunikacyjne Wspólne zastanowienie się nad rolą i funkcją komunikacji w kontekście ewolucyjnym, społecznym i interpersonalnym. Omówienie podziału komunikacji na werbalną i niewerbalną. Składowe procesu komunikacji wg Romana Jakobson: nadawca, odbiorca, kontakt, komunikat, kod, kontekst, a następnie funkcje komunikacji z nich wynikające. Przybliżenie uczestnikom błędów komunikacji.
  2. Techniki efektywnej komunikacji Przedstawienie psychologicznych narzędzi efektywnej komunikacji (aktywnego słuchania, parafrazy i komunikatu JA). Praktyczne zastosowanie tych narzędzi na warsztatach, aby uczestnicy nabyli umiejętności używania ich w codziennym dialogu. Następnie zapoznanie uczestników z NVC (NonViolence Communication) autorstwa Marshalla Rosenberga, jako narzędzia do efektywnego konstruowania komunikatów i empatycznego słuchania. Praca indywidualna uczestników nad rozpoznawaniem własnych emocji, potrzeb i wartości, a następnie nauka rozpoznawania tych zjawisk w procesie interakcji z rozmówcą.
  3. Psychologia w praktyce Omówienie zagadnień z zakresu psychologii wpływających na komunikację interpersonalną, a w konsekwencji międzypokoleniową np. efekt kameleona, dostrojenie, mowa ciała, efekt pierwszeństwa, efekt świeżości, efekt inności, heurystyki.
  4. Międzypokoleniowość a kultura Wprowadzenie podziału pokoleń W, Y, ZZapoznanie uczestników z definicjami pokolenia w kontekście życia rodzinnego, kulturowego i społeczeństwa jako całości. Wyodrębnienie tożsamych obszarów dla różnych pokoleń. Zastanowienie się nad kontekstem kulturowym, z którego następnie wynika różna interpretacja komunikacji. Następnie wspólna analiza doświadczeń kulturowych i nawyków komunikacji grup seniorów i młodzieży.
  5. Język Wspólne zastanowienie się z uczestnikami jakie charakterystyki ma język w ich pokoleniu i co każdy z uczestników może zrobić w komunikacji z przedstawicielem innego pokolenia, aby efektywnie się komunikować i prowadzić dialog. Zapoznanie z pojęciem kodu ograniczonego (restricted) - pokolenie digital natives - i kodu wypracowanego (unrestricted) - digital immigrants oraz wynikających z tego różnic dotyczących formy grzecznościowych vs. rozkaźniki. Następnie rozpoznanie odniesień intertekstualnych w generacjach reprezentowanych przez uczestników i pokazanie tej rozbieżności jako istotnej bariery międzypokoleniowej. Stworzenie słowniczka młodzieżowego dla seniorów.
  6. Dialog międzypokoleniowy Pokazanie potrzeby integracji generacyjnej.